/* . */


Igår skapade jag en tom AG för att få snabbare driftsättning idag. Men det sket sig och jag fick göra om allt idag.

Skapade AG, med listener, read-only routing list igår vid 13-14 tiden. Ändrade i klustret antal failover per antal timmar (6 failover/1 timme valde jag, istället för standrad 2 failover/6 timmar). Pillade i AD med och gjorde den medlem i rätt grupp.

Efter 17 fick jag larm att det går inte att göra failover på den Eh, men den är ju tom. Loggade på och kollade dashboard och ja, det stämde det var rätt så rött där. Men det spelar väl ingen roll där den är tom. Vad vill den synka? Finns inget att synka.

Där tror jag felet låg, jag hade satt på automatiskt synkning (som det ska vara). Det måste vara det som felade.

Men så tänkte jag inte igår utan pausade bevakningen.

Idag flyttar jag databasen som skulle tillhöra den gruppen till servern och lade till databasen i AG. Det bra ändå till slutet. Det gick inte att lägga till databasen i AG 😦 Gjorde 2 försök till innan jag gav upp och försökte riva AG.

Objektet gick inte att ta bort i AD. Men sen visade sig att det satt en liten bock i en ruta som hindrade borttaget.

Fixade det, men det gick inte att skapa AG, för rollen fanns kvar i klustret. Det har inte hänt förut att borttag inte städat efter sig.

Fick ta bort rollen i klustret och försöka på nytt. Stressad var jag för vi hade sagt hut länge acceptanstestmiljön skulle vara nere. Driftsättningen hade tagit hela den utsatta tiden och den grej jag skulle göra kom efter det. Och så var den annan deadline jag hade.

Försökte ännu än gång att skapa AG, men en AG med samma namn fanns redan sa meddelandet. 😮 Var? Jag har ju städat överallt. Kollade runt men hittade inte det.

Var det ändring i DNS? När, det skulle inte påverka det. Ändrade tillbaka i DNS i alla fall, men självklart låg inte felet där.

Till slut valde jag ett annat namn på AG och det skapade fint som det skulle. Pillade i AD, DNS & klustret på nytt och meddelade att jag var klar.

Det tog inte ens en halvtimme, men ändå kände stressen.

När jag skulle stänga alla mina flikar i Management Studio upptäckte jag att jag hade den dashboard jag öppnat igår kvar. Kan det vara därför den sa att AG med samma namn fanns redan?

Måste testa i lab. Dels skapa en tom AG, men med manuell synkning för att se om jag får samma fel.

Sen riva AG utan att dashboard är öppen för att se det rensas i klustret efter borttag. Och så att jag kan skapa en ny AG med samma namn.
För jag har rivit AG förr och skapa med samma namn. Funkar inte det så måste det vara en bugg i senaste CU (SQL2016 SP2, CU6). Men jag tror inte det.

Till slut testa att riva en AG medan dashboard mot den är öppen. Tror att felet ligger här.

Hur som måste det labbas lite

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.