Har haft det struligt


Förhoppningsvis slutar jag tänka på jobbet, och slutar jag jobba fram till 28/12.

Har typ jobbat 17-19 dagar i sträck, någon timme på helgerna visserligen, men ändå. Har jobbat kvällar med.

Men förhoppningsvis så funkar backuperna med de workaround som satts in.

Efter senaste versionen av backupprogrammet smög sig (enligt mig) andra buggar. Schemalagda jobb startar inte på vissa servrar och vissa tider, inte alla servrar!

Translogsbackupjobben startar på samtliga (även om de felar då på en SQL2017 server försöker den ta backup på tempdb!) Men de startar.

Fullbackupsjobben startar inte i test, labb alls. Jobbet som tar fullbackup på produktionsdatabaserna startar, men hoppar över en server! 😮

Det är AG:n den inte tar fullbackup på. Men backupsystemet tar transloggbackup på samma AG!

Kör man jobbet manuellt så funkar det som ska, utan gnäll! Det är det jag gjort på kvällar och helger.

Sen försökte vi skripta jobben och trigga i från ett program. Det funkade bra på ett jobb, det jobb som tar backup på testmaskinerna. Men det andra jobbet som ska ta backup på produktionsdatabaserna lyckas den inte starta! Så det är fel på Orchestrator med!

En annan kollega undrade om man inte kan lägga schemat i SQL Servern.

Så det gjorde jag i labbmiljön på fredag och där startade jobbet 😮 🙂

Vi gjorde flera försök till med Orchestrator på fredag kväll, innan vi gav upp.

Efter det som satte jag schemat i en produktion server, det går inte att sätta det på flera servrar 😦

Igår kväll loggade jag in och jobbet kickades igång från SQL Servern 🙂

Så nu kan jag slappna av, eller kan jag? Funkar det varje gång? Jag kanske ska logga in och kolla någon kväll till?

En annan grej som hände var att när jag loggade in labbmiljön så fanns det inga servrar registrerade! Det finns en host (ett kluster med 3 noder). Den fanns på morgonen, men inte på kvällen!

Startade om tjänsten och senare backupservern. Nej. det fanns ingen host sa den och man kunde inte några jobb.

Är tjänsterna startade på SQL Servrarna? Loggade in på ena. japp där var de igång.

Vad om jag startar om tjänsten på alla SQL Servrar, eller startar om samtliga labbburkarna?

Startade om tjänsten på en server och kollade backup programmet. Då hittade den hosten med samtliga noder! 😮

Så jag rekommenderar inte SnapCenter 4.1.1. Få se om supporten lyckas återskapa felet. Han hörde aldrig av sig i fredags och jag sket i att skicka uppdatering på ärendet. Det är en bugg som de får ta och rätta till.

Det har varit struligt med 4.0, 4.1, 4.1P2 och 4.1.1. Haft kontakt med supporten i typ 6 veckor!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.