Ont, klanteri, …


Det kändes bättre i ryggen i morse, trots jag tvättade fönstren igår e.m.

Tankade 4,96 liter och drog till jobbet.

Det gjorde så ont i tinningen (vänster) så fort jag satte på mig hjälmen i morse. Tryckte in frigoliten lite och det gick att åka. Tryckte in den mera i stan och när jag kom tryckte jag lite mera, nu på båda sidorna. Får se hur det känns imorgon.

Jag har haft huvudvärk hela dagen, blev värre på e.m.

Såg sviterna efter regnet när jag skulle hem, hojen är skitig nu 😦


Gjorde en ny AG i testmiljön. Det blev en del fel trots att jag hade skriptat och gjort detaljerat körschema.

Dels var det fel i 4 skript. Dels hade jag stavat fel i DNS. Sen var det andra saker som gjorde att det tog 5 timmar att göra det hela.

  1. Det värsta var det skript jag hade gjort för att sätta SPN. Jag hade gjort copy/paste utan search/replace. Detta gjorde att det inte gick att ansluta med listener namnet. Det var inga problem att ansluta direkt till servrarna, men det är listener som vi kopplat till DNS alias och det är det som ska användas, inte enskilda servernamn. Det tog lång tid innan jag kunde rätta till felet. Jag hade kollat efter SPN i datorobjektet och inte på tjänstekontot.
  2. I ett av skipten där kerberos delegeringen skulle ske, hade jag missat att byta namn på server (återigen skulle ha bytt ut ordet utv till test), då jag hade gjort copy/paste utan search/replace.
    Så till slut lyckades jag städa efter mig AD och köra rätt skript.
  3. Ett skript som skulle förändra ett av backupjobben stod det jod_id istället för job_name. Så jag fick byta job_id mot job_name. Jag hade gjort förändringen på 2 andra backupjobb, men inte på tredje jobbet.
  4. Fick dessutom ändra på samtliga 3 backupskript som skulle köras innan jag körde dessa. Men detta hade jag vetat att jag skulle behöva göra.

    Ett jobb tar fullbackup på just det AG jag nyss skapat, ett annat jobb tar transloggsbackup på samma AG .
    Tredje jobbet startar fullbackup på samtliga AG, system databaser och de databaser som inte finns i någon AG. Detta görs sekventiellt. Och jag hade kompletterat det befintliga jobbet med det nya backup jobb jag skapat på nya AG. Dels skulle det möbleras om i stegen, så att de kommer i bokstavsordning.

    Första steget i jobbet ska kolla om jobbet körs på den primära replika. Jobbet stoppas om det är sekundära replika backup jobbet startat på.
    För att kolla om det är primär eller sekundär replika så måste det först kollas på namnet på AG och sen måste det (tyvärr) kollas om en viss databas finns på servern/AG. Där måste Microsoft tänka till tycker jag. Det borde räcka till att kolla mot namnet på AG tycker jag.

    Jag hade skapat skriptet för AG i utv. Men den databas jag kollade mot i jobbet följde inte med till AG i testmiljön idag. Den kommer att flytta in senare.
    Så jag var tvungen att ändra i alla dessa 3 backup jobb så att de kollade om en annan databas fanns på servern.
    Få se om jag ändrar i utvecklingsmiljön så att det kollas mot samma databas som jag kollar i testmiljön, eller om jag ändrar i testmiljön när den databasen flyttar in. Huvudsaken att det blir lika och samma skript kan köras.

  5. Sen var det nån som såg att jag missat ett ”t” på ett system när jag skapade alias, så även det fick rättas till i DNS, rättare sagt skapas nytt. Får städa när rätt alias börjar användas.
  6. Sen kom jag på andra steg som skulle läggas till i körschemat/checklistan, typ uppdatera dokumentationen!
    Så jag kompletterade körschemat under tiden jag gick igenom och uppdaterade mallen samtidigt. Tanken är att man tar en kopia från mallen och skapar ett körschema för just den/den databaser som ska flyttas. Dels blir det dokumenterar, dels missar man inget. Och så vet man hur man gjorde sist om man ska flytta samma databas till annan server nån annan gång.

Det hela tog 5 timmar det 😦 Visst backup och restore tar tid, men det gick dryga timmen att felsöka och rätta till SPN & delegeringen.

Jaja, de flesta misstag görs av en trött Fari!

Om dryga månaden ska samma sak hända i produktionsmiljön. Nytt körschema ska skapas. Får dubbelkolla det körschemat, speciellt dubbelkolla de nya skript som fixar SPN & Kerberos delegeringen. Nu vet jag hur illa det kan gå vid stavfel.

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.