/* . */


Har tidigare stött på problem när jag försökt lägga på service pack på 2 av servrarna. Det är 3 instanser av SQL 2012 på 2 burkar som jag inte kunnat lägga på service pack (SP) 4.  Error code 0x84B20001 är felmeddelandet, det saknas filer i C:\Windows\Installer av någon anledning.

Någon skrev att kolla i registret och sätt värdet 1 (om det är annat)  på HKEY_LOCAL_MaCHINE\SOFTWARE\Microsoft\Microsoft SQL Server\MSSQL10.MSSQLSERVER\ConfigurationState (eller den version av SQL som man kör).

Där var värdet 1 redan.

Andra hade skrivit att man behöver köra om installationsprogrammet:
Setup.exe /q /ACTION=Repair /INSTANCENAME=instancename

Men vilket var installerad innan? Installationsprogrammet med eller utan SP? SP1/SP2/SP3?

Behövde dessutom skripta ut allt och ta backup utifall att det skulle skita sig.

Så detta problem hade jag lagt på hyllan utan gjort alla andra uppgraderingar under hösten. Har ju tänkt att flytta databaserna på dessa servrar till nya installationer (som inte hunnits med).

Idag, årets sista arbetsdag, började kolla på problemet igen. Vi har försökt leta efter saknade filer tidigare, men det har inte gått att uppgradera i alla fall.

 

Hittade en blogg som hänvisade till andra sajter och en av de hjälpte faktiskt 🙂 Var på denna sida.

Även där var rekommendationen var att reparera installationen, men det fanns andra lösningar, som att leta efter saknade filer och kopiera dem dit.

  1. Man fick skapa en .vbs-fil med det skript som fanns på sidan (FindSQLInstalls.vbs)
  2. Köra följande kommando för att få ut en rapport på vilka filer det saknas: Cscript FindSQLInstalls.vbs %computername%_sql_install_details.txt
  3. Läsa rapporten och leta efter saknade filer i installationsprogrammet!

Där sket sig igen, vilken av installations programmen ska väljas? Började läsa rapporten och ta bort all lull lull och lämna kvar filer som saknas, men copy kommando.

Kommandon skulle kopiera originalfilen från installations driven och byta namn på den till något kryptisk (varför?) i Installer mappen.

Det var drygt 90 filer som saknades! Rapporten hittade alla konstiga konstellationer (var filerna installerats ifrån en gång i tiden).

Men jag lyckades rätta till adresserna, skapa en bat fil som kopierade över från SQL2012 SP3 installationsmedia och lägga det i en temp mapp.

Kopierade över sedan dessa filer till Installer mappen och kunde därefter uppgradera till SP4 😀

Äntligen!

Ska jag göra samma sak på den andra servern som har 2 instanser innan jag går på ledighet? Ja, för fan!

Men det visade sig att det var ännu grötigare sökvägar på den servern 😦 Dessutom var det drygt 110 filer som saknades där 😮 😦

Det som krånglar till det är att MS har gjort om sin standard i SQL2012 SP3 (eller kanske tidigare?) .msp filer har flyttats till en annan mapp och .msi i andra mappar. Dessutom är det skillnad på adresserna med SQL2012 och SQL2012 SP3 installationsfilerna, Så man måste veta vilken version man ska kolla.

Sparade undan det jag gjort och drog hem. Det gick inget vidare för mig på e.m., hade ju ätit lunch och behövde gå på toa flera gånger, så jag lämnade det arbetet och åkte hem.

Får fortsätta med det den 8 januari, efter semestern!

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s