Ont efter lunchen, fortsatte med Reporting Services, …


Sov bättre i natt, men jag vakande av att jag hade ont i ryggen flera gånger. Gick upp vid 05 då fåglarna skrek och hade sig.

Åkte runt lite innan jobbet, men hade ingen större lust och ork till längre sträcka. Efter jobbet handlade jag och var bra svettig när jag kom hem.

Fick ont i magen efter lunchen. Det är nog som en sa, det är torrt/seg mat som sätter sig som ett lock i magsäcken. Köttet var bra segt idag, potatisen var inte ett dugg bättre 😦 Varför går jag till denna matställe som jag varit missnöjd med alla de gånger jag gått dit i år? Det var bättre innan ägarbytet.

Papaverin hjälpte efter tag 🙂

Bränslemätaren visade åter fel idag.

Fortsatte med Reporting Services idag. Har installerat det på 3 utvecklingsmaskiner nu när jag vet hur jag ska konfigurera Availability Groups. Försökte göra detsamma i testmiljön på gammal os (Win 2012) men det sket sig i slutet på stegen. Tror att SQL Server kontot har inte rätt att skapa objekt i AD, eller något annat.

Fick inte backuperna att funka i labbmiljön, det sket sig på olika sätt, fast ibland. Till slut tänkte jag flytta Reporting Services data och log-filer till andra lun. Netapp är kinikig på det. De är ju inte systemdatabaser i det bemärkelse.

Tänkte köra guiden från Netapp och flytta databaser, istället för att göra som brukar göra, detacha, flytt av filer och attach.

Det började bra, men sen kraschade guiden. Helt plötsligt hade jag 8 filer. 4 på rätt ställe och fyra på gamla som Netapp skulle radera. Inga av de gick att ta bort. Inte heller gick det att ta bort de efter omstart av servern (medans Reporting Services var nere). Det gick att attacha databaserna och ta bort en uppsättning, filerna som låg på nya stället (rätt lun). De andra kunde jag inte göra något med 😦

Tog över ägarskapet på en, men behövde tillåtelse från mig själv sa meddelandet när jag försökte ta bort den! :O

Gick till slut i cmd som admin och bläddrade mig dit och raderade dem. Puh 🙂

Sen var det bara att skapa databaserna på nytt, på rätt ställe och konfigurera om det på nytt.

Försökte göra samma sak i testmiljön. Guiden gjorde som den skulle 😀 Vad hade jag gjort för fel i labb? Just fan, jag hade inte tagit bort availability gruppen, (eller tagit ur databaserna från den) alltså användes databaserna och kunde inte raderas förstås!

Kollade i testmiljön, men vad fan! Varför har den skapat annan mappstruktur i nya lunen? Fick ändå göra detach, flytta filerna. Attach gillade inte den nya sökvägen för log-filerna och kunde inte skapa databaserna. Suck!

Skriptade in de och det var frid och fröjd, förutom att jag inte kunde skapa en AG i test. Backuperna gick si och så ändå. Det togs backup, men verify sket sig. Suck! Jag får fortsätta felsökningen annan dag tänkte jag.

Gav mig på utvecklingsmiljön och skapade nya AG, backup, … Perfekt! 😀

Men vänta, borde du inte ha dokumenterat det hela, men skärmdumpar? Har ju varit på 6 olika servrar och pillat, om man räknar bort testmiljön.

Började dokumentera, men skärmdumparna stämde inte riktigt då jag var klar. Lämnade dokumentationen och åkte hem istället!

Nu vet jag hur jag ska göra för att lyckas. Det stämde inte alls med det MS skrivit. Jag behöver inte ta ner RS tjänsten och ta upp den på nya stället! Alla 3 servrar kunde ha sina tjänster igång samtidigt. Det var bara att uppdatera webbläsaren efter failover! Men jag har inga rapporter uppsatta, så det kan vara så att den är buggig och kräver handpåläggning, de skulle nog inte ha skrivit det, om det inte hade strulat för folk tycker man.

Ska börja ge mig på Integration Services i veckan och lägga de i egna AG. Måste hitta lösning på det som inte funkar, snabbdokumentera det jag gjort innan bara.

Detta bildspel kräver JavaScript.